Ministerstvo dopravy SR nedávno na sociálnej sieti odpovedalo na rôzne otázky občanov ohľadom výstavby ciest, vlakových spojení či leteckých liniek. Jedného z nich zaujímalo, čo je s obchvatom mesta Šaľa, na ktorý ľudia čakajú už viac ako 20 rokov. Súčasťou výstavby mal totiž byť aj most cez rieku Váh o dĺžke 705 metrov.
„Ešte koľko rokov? Čaká sa na to, kedy spadne most? Ten je totiž v havarijnom stave,“ pýtali sa nešťastní obyvatelia. Hoci o tejto nevyhnutnej potrebe vedia na všetkých príslušných miestach, začiatok výstavy sa neustále odďaľuje.
Náklady na výstavbu takmer 12-kilometrového úseku novej cesty odhadovali na viac ako 75 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zákazku chceli financovať aj s využitím prostriedkov EÚ a stavať sa malo začať ešte v roku 2023.
Slovenská správa ciest (SSC) vyhlásila tender na výstavbu obchvatu Šale už koncom júna 2022. Pôvodnú lehotu na predkladanie ponúk z 23. augusta však posunula päťkrát na 10. novembra. Je rok 2024 a ako je na tom tender teraz?
„Stále nie je ukončený proces verejného obstarávania na zhotoviteľa. V tejto chvíli nevieme odhadnúť, koľko ešte vyhodnocovanie potrvá a teda ani to, kedy sa začne stavať,“ vyjadrilo sa ministerstvo na sociálnej sieti.
Dôvodom, prečo verejné obstarávanie ešte nie je ukončené, je to, že jeden z uchádzačov bol zo súťaže vylúčený a následne sa odvolal na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Spomedzi siedmich uchádzačov pritom práve tento vylúčený uchádzač predložil tú najlacnejšiu ponuku za 77,5 milióna eur bez DPH, čo aj najbližšie k predpokladanej hodnote zákazky.
„Úradu preto nie je logicky zrejmé, prečo kontrolovaný na základe vybraných 21 položiek, z ktorých podľa jeho názoru navrhovateľ niektoré ocenil neprimerane vysokou cenou, dospel k záveru o vylúčení ponuky navrhovateľa, napriek tomu, že ponuková cena navrhovateľa je najnižšia z pomedzi všetkých predložených ponúk a podľa kontrolovaného nevykazuje znaky mimoriadne nízkej ponuky,“ konštatoval úrad v rozhodnutí na svojom portáli.
Ďalšie ponuky boli o dosť vyššie - za 77, 8 milióna eur, 78,8 milióna eur a zvyšné v hodnote od 79,7 až do 85,5 milióna eur bez DPH.
Úrad po preskúmaní námietok rozhodol, že štátni cestári porušili pravidlá verejného obstarávania a ponuku vylúčeného uchádzača vrátili späť do súťaže.
„Takýto postup kontrolovaného by mohol byť v rozpore s princípmi verejného obstarávania,“ uviedol ÚVO. Úrad taktiež konštatoval, že porušenie zákona o verejnom obstarávaní mohlo mať zásadný vplyv na výsledok tendra. Vylúčením ponuky totiž bola obmedzená hospodárska súťaž medzi uchádzačmi.
Štátni cestári tak musia túto ponuku opätovne vyhodnotiť a pokračovať vo verejnom obstarávaní. Celý proces sa tak opäť predĺži.