Vedenie mesta Šaľa vyvrátilo tvrdenia občanov o údajnom možnom zatvorení mosta ponad rieku Váh. Keďže je most v havarijnom stave, mnohí používatelia začali na sociálnych sieťach diskutovať o jeho hroziacom uzavretí. Radnica sa v tejto veci obrátila aj na správcu mosta, ktorým je Slovenská správa ciest (SSC).
„Most cez rieku Váh v meste Šaľa (identifikačné číslo M6115, správcovské číslo 75-004) nebude uzavretý,“ prišla im odpoveď od hovorkyne SSC Jany Lukáčovej. Tá v stanovisku uviedla aj to, že šaliansky most bol zahrnutý do plánu opráv Slovenskej správy ciest na rok 2024 a opravený by mohol byť už počas budovania dlhoočakávaného obchvatu mesta Šaľa. Predpokladaná hodnota zákazky ešte pred začiatkom verejného obstarávania zhotoviteľa bola stanovená na 512 400,00 eur s DPH.
„V prípade pridelenia dostatočnej výšky finančných prostriedkov na plánované rekonštrukčné práce by bol most opravený počas budovania obchvatu v priebehu 4 mesiacov a premávka by prebiehala striedavo v jednom jazdnom pruhu,“ píše sa v stanovisku.
Aktuálne Slovenská správa ciest pracuje na projektovej príprave na komplexnú rekonštrukciu mosta, ktorá by začala až po dokončení výstavby obchvatu, aby bol dovtedy zabezpečený prejazd vozidiel cez Váh.
V súčasnosti štátni cestári vykonávajú len bežnú údržbu mosta, ako je prečisťovanie odvodňovacích kanálov či mostných záverov. Na začiatku týždňa tu vyčistili aj vozovku a chodník od uhynutého hmyzu.
V pláne je tiež odstránenie vegetácie, objednanie statického posúdenia a inštalácie senzorického monitoringu či oprava poškodeného asfaltu, ktorá je už nevyhnutná. Takáto údržba má za cieľ predĺžiť zostatkovú životnosť mosta, ktorá bola počas diagnostiky v roku 2022 vypočítaná na 3,87 rokov a podľa druhej metódy na 1,81 roka. Podľa cestárov však ide čisto len o teoretický údaj o čase, ktorý zostáva do chvíle, keď most bude potrebovať opravu alebo rekonštrukciu.
Obyvatelia Šale však stále poukazujú na katastrofálny stav mosta a obávajú sa toho, že sa raz zrúti. Denne ním totiž prejde okolo 30-tisíc áut. Mnohí spomínali aj na časy, kedy bol most uzavretý a museli chodiť obchádzkou cez Sereď.
„V 90. rokoch, keď bola uzávierka mosta, sa naozaj chodilo cez Sereď, Dlhú, alebo selickou kompou, ak premávala. Robila som na záchranke, bolo to o hubu, ale museli sme vydržať,“ napísala Mária. Pridal sa aj František: „V 1995 bol takto v lete uzatvorený most a chodilo sa len pešo. Ľudia mali autá z oboch strán a presadali, tak isto aj autobus. Treba s tým normálne počítať, že sa to stane.“
Ďalší používatelia pripomenuli, že k podobnej situácii nedávno došlo aj v Seredi, kde majú zavretý most od mája 2023. „Ani v Seredi takú informáciu nemali. Prišiel statik na kontrolu a behom 10 minút bol most zatarasený. Bez plánu B,“ dodal Daniel.