Pred pár dňami sme informovali o sťažnostiach niektorých cestujúcich využívajúcich autobusové linky v nitrianskom okrese. Tie sa týkali najmä vodičov cudzieho pôvodu, ktorí mali mať počas jazdy problém s navigáciou a komunikáciou s cestujúcimi, čím vznikali u niektorých spojení meškanie, ale aj iné nedorozumenia. V tejto súvislosti sme kontaktovali aj vedenie spoločnosti Arriva, ktorá autobusové spojenie v regióne prevádzkuje.
V otázkach sme sa pýtali na to, či bola opísaná situácia len výnimočnou zhodou náhod. Peter Stach, hovorca spoločností ARRIVA na Slovensku, nám to v reakcii potvrdil:
„Išlo o výnimočnú situáciu, spôsobenú dočasným uzavretím výjazdu z kruhového objazdu vo Vrábľoch. Náš vodič, pre ktorého to bol prvý pracovný deň po ukončení zácviku, reagoval na túto nepredvídateľnú situáciu profesionálne a zvolil obchádzkovú trasu, čo mohlo niektorých cestujúcich zneistiť. Žiaľ, predĺžilo sa tým aj meškanie spoja, za čo sa našim cestujúcim ospravedlňujeme,“ vysvetľuje hovorca.
Keďže niektorí cestujúci nadobudli dojem, že niektorí noví vodiči neovládali trasu, spoločnosti sme sa pýtali aj na to, akým spôsobom štandardne prebieha školenie nových vodičov, aby bola zabezpečená bezpečnosť a plynulosť:
„Zaškolenie našich vodičov trvá 2 až 3 mesiace, počas ktorých sa musia zoznámiť s trasami približne 40 liniek v regióne, kde budú pôsobiť. Musia sa tiež naučiť pracovať s odbavovacím terminálom, ktorý vydáva cestovné lístky. Následne sa z nich stanú vodiči v zácviku, ktorí v sprievode ďalšieho skúseného vodiča pracujú na 2-3 vybraných linkách počas jedného alebo dvoch týždňov. Samostatne začnú pracovať až vtedy, keď ich školiteľ potvrdí, že sú dostatočne pripravení. Pre zahraničných vodičov zabezpečujeme aj jazykové kurzy, aby čím skôr prekonali aj jazykovú bariéru,“ priblížil Peter Stach.