Jedno z najväčších vlakových nešťastí v samostatnej ére Slovenska na konci júna tragicky ukončilo životy siedmich ľudí. Na železničnom priecestí medzi Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou vtedy v plnej rýchlosti narazil do autobusu medzinárodný expres. O takmer 4 mesiace neskôr Železnice Slovenskej republiky dokončili internú správu o príčinách fatálnej havárie.
Podľa záverov vyšetrovania železníc má tragédia jedného vinníka – je ním dispozičný výpravca, ktorý mal zariadiť opätovné spustenie svetelnej signalizácie na danom úseku. To bolo predtým odpojené, pretože v danom období zasiahlo okolie Nových Zámkov mimoriadne nepriaznivé počasie spojené s lokálnymi povodňami, ktoré vyradili z prevádzky viaceré trate a spôsobili rozsiahle technické problémy.
„Dispozičný výpravca stanice Nové Zámky zabudol požiadať oprávneného zamestnanca, aby zapol do činnosti priecestné zabezpečovacie zariadenie, aj napriek tomu, že v prevádzkovom zápisníku mal zapísané, že tieto zariadenia sú vypnuté z činnosti,“ povedala pre Denník N hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová.
Interné výsledky vyšetrovania označili ako hlavnú príčinu nešťastia zlyhanie ľudského faktora, ale nie systému. Kvôli extrémnym prejavom počasia dochádzalo v dňoch predchádzajúcich tragédii v tejto lokalite k opakovaným výpadkom aj k poškodeniam infraštruktúry, pričom viaceré trate boli dočasne odstavené.
To bol aj prípad priecestia v Dvoroch nad Žitavou, kde sa museli v ráno tragédie opravovať previsnuté trolejové vedenie. Aby mohli pracovať na opravách, signalizácia tu bola dočasne vyradená z prevádzky. Možno aj z dôvodu všeobecného chaosu zapríčineného zlými poveternostnými podmienkami a odstraňovaním množstva technických závad na rôznych miestach v týchto dňoch sa zabudlo signalizáciu následne opäť zapojiť, čo bola osudná chyba.
Ako vysvetľujú železnice vo svojej správe, v prípade mimoriadnej situácie, akú na konci júna spôsobili výkyvy počasia, zodpovednosť za riadenie prevádzky preberajú priamo dopravní zamestnanci. Bezpečnosť cestujúcich tak vtedy kompletne závisí od ľudského faktoru.
Či nie je do budúcna možné všeobecne zlepšiť zabezpečenie napríklad použitím moderných informačných systémov železnice neuviedli. V reakcii na tragédiu sa podľa vlastných slov aktuálne zamerali na „opatrenia administratívneho charakteru, ktoré pomôžu zamestnancom – výpravcom pri zaisťovaní bezpečnosti železničnej dopravy a upozornia ich napríklad na vypnuté priecestné zabezpečovacie zariadenie a potrebu jeho opätovného zapnutia do činnosti.“ Okrem toho plánujú pre všetkých zamestnancov školenie, ktorého predmetom bude analýza nehody a jej príčin.
Identitu výpravcu označeného za hlavného vinníka Železnice nezverejnili. Naďalej ostáva ich zamestnancom, avšak je postavený mimo služby. Podľa informácií Denníka N svoju vinu pred komisiou priznal. Okrem ŽSR rozbehli po nehode vlastné vyšetrovanie aj Železničná spoločnosť Slovensko a polícia. Tá doposiaľ v tejto veci nikoho oficiálne neobvinila.