Obyvateľov Čajkovského ulice na sídlisku Klokočina v Nitre zaujímalo, či môžu autobusy premávať po obytnej zóne. Podľa Mariána to začala len nedávno, pričom ide o autobusy zmluvnej spoločnosti pre fabriku Jaguar Land Rover, ktoré zvážajú zamestnancov do práce. Na danej ulici sa totiž nachádza ubytovňa Prima, v ktorej mnohí z nich bývajú.
„Je to kóšer? Pokiaľ viem, tak nákladne autá, okrem obslužných, a autobusy nemajú povolený vjazd do obytnej zóny,“ opýtal sa ľudí v skupine na sociálnej sieti.
Podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke je obytná zóna definovaná ako úsek pozemnej komunikácie s osobitným režimom, kde platia prísnejšie pravidlá s cieľom zaistiť bezpečnosť a pohodlie obyvateľov, najmä chodcov a cyklistov. Z toho dôvodu je v obytnej zóne znížená rýchlosť na 20 km/h.
„Paragraf 59 Zákona o cestnej premávke spája povinnosti a práva platné v obytnej, školskej a pešej zóne, ale určité rozdiely existujú. Jeden z rozdielov spočíva v tom, že do pešej zóny majú povolený vjazd výhradne tie vozidlá, ktorým to povoľuje dopravná značka, ale do obytnej a školskej zóny môžu všetky vozidlá okrem tých, ktoré majú uvedený zákaz vjazdu dopravným značením,“ odpovedal Mariánovi Ľuboš, ktorý citoval článok webového portálu autoviny.sk.
Na Čajkovského ulici sa však žiadna zákazová dopravná značka nenachádza, a tak tadiaľ autobusy môžu jazdiť. Ľuďom však prekáža najmä štýl jazdy vodičov a nerešpektovanie predpisov.
„Tí, čo jazdia pre JLR, tam je podľa mňa jedným z kritérií na prijatie uchádzača o prácu šoféra minimálne 10 pokút za prekročenie rýchlosti a aspoň jedno zadržanie vodičského preukazu,“ rozčuľoval sa Radoslav. Za pravdu mu však dal i Ľuboš: „Letia cez mesto a nemajú problém vytlačiť auto až na chodník. Si myslia, že majú autobus, tak môže všetko.“