Európske automobilové trhy, vrátane Slovenska, čelia ďalším zmenám v dôsledku čoraz prísnejších emisných noriem. Viaceré obľúbené modely vozidiel postupne miznú z ponuky, pričom dôvodom nie je slabý predaj či koniec výrobného cyklu, ale potreba dodržiavať prísne ekologické predpisy, informuje portál autoviny.sk.
Taliansky Fiat Tipo, ktorý si získal popularitu ako cenovo dostupné a priestranné vozidlo, končí svoj predaj na európskych trhoch. Automobilka potvrdila, že model dosiahol koniec svojho životného cyklu a nástupca zatiaľ nie je v pláne.
Od svojho uvedenia na trh v roku 2015 sa predalo viac ako 137 500 kusov tohto modelu. Momentálne je na Slovensku možné zakúpiť len posledné skladové vozidlá, pričom ceny začínajú od 18 900 eur. Zaujímavosťou je, že mimo Európy, napríklad v Turecku, zostáva Tipo naďalej v predaji, kde patrí medzi najobľúbenejšie modely.
Japonská automobilka Suzuki sa tiež musela rozlúčiť s jedným zo svojich obľúbených modelov. Po ukončení predaja modelu Jimny nasleduje rovnaký osud aj pre menší model Ignis. Dôvodom sú opäť emisné normy, ktoré automobilka nedokázala splniť.
Ignis sa na Slovensku predával pomerne úspešne – v roku 2022 sa predalo 105 kusov, o rok neskôr 144 kusov a v prvom štvrťroku 2024 ešte 52 kusov. Dnes je tento model už len ako skladové vozidlo, pričom zostávajú už len posledné kusy. Podľa vyjadrenia výkonného riaditeľa MSC Suzuki Slovensko, Andreja Ilavského, značka plánuje prísť s novými modelmi, no zatiaľ nie je isté, či niektorý z nich ponesie názov Ignis.
Ďalším modelom, ktorý opúšťa európske trhy, je Mazda 2 s benzínovým mild-hybridom. Tento model bol v predaji od roku 2014 a v roku 2023 prešiel faceliftom. Aj keď výroba končí, existuje už nástupca – Mazda 2 Hybrid, ktorá je v podstate premenovanou verziou modelu Toyota Yaris Hybrid. Na slovenskom trhu sú ešte k dispozícii posledné skladové vozidlá s výbavami Centre-line a Homura, vybavené štvorvalcovým motorom s objemom 1,5 litra a výkonom 66 kW (90 koní). Ich ceny začínajú od 18 590 eur.
S prísnejšími emisnými normami sa automobilky musia prispôsobiť, inak im hrozia vysoké pokuty. Podľa legislatívy EÚ by každé nové predané vozidlo v roku 2025 nemalo prekročiť limit 95 g/km CO₂. Klasické hybridy sú schopné dosahovať emisie okolo 87 g/km CO₂, zatiaľ čo tradičné benzínové a naftové modely často prekračujú hranicu 100 g/km CO₂.
Aj keď dopyt po týchto modeloch stále existuje, automobilky budú musieť hľadať ekologickejšie riešenia. To znamená, že v najbližších rokoch môžeme očakávať ďalšie zmeny v ponuke, a niektoré z obľúbených áut môžu z európskych ciest definitívne zmiznúť.